(8 523) 33320

Faksas (8-5) 231 66 60

Kalbos pasirinkimas:

LT EN
.

EUROPOS KOMISIJA INFORMUOJA KELEIVIUS APIE JŲ TEISES

Prasidėjus vasarai dažnas mūsų planuoja keliones – artimas ir tolimas, savaitgalines, poilsines ir pažintines. Vasarą oro uostuose kaip niekad gausu keleivių – patogi ir greita kelionė lėktuvu nūnai tapo įprasta ir prieinama daugeliui: žmonės vyksta į svečias šalis dirbti, mokytis, poilsiauti, lankyti artimųjų. Puiku, kai viskas vyksta sklandžiai, tačiau ką daryti, jei kelionė lėktuvu pakrypsta netikėta linkme, pavyzdžiui, kelionė nukeliama, atšaukiama arba prarandamas ar sugadinamas bagažas?

Per pastaruosius trisdešimt metų mobilumo lygis Europoje gerokai išaugo. Milijonams gyventojų kelionės tapo kasdienybe. Tačiau keleiviai vis dar prastai informuoti apie savo teises. Keleivių teisės apibrėžia tai, ko žmogus gali reikalauti, jei atsiranda sutrikimų jo kelionės metu. Europos Komisija priėmė eilę nutarimų, užtikrinančių, kad lėktuvų bei traukinių keleiviai galėtų naudotis vienodais aptarnavimo standartais visoje Europos Sąjungoje.

Specialiai kampanijai „Keleivi, ar išmanai savo teises?“ sukurta interneto svetainė http://ec.europa.eu/passenger-rights, kurioje galima sužinoti, kur kreiptis ir kaip elgtis, kai kelionė vyksta ne taip, kaip turėtų. Vasaros metu oro uostuose keleiviams bus dalijami lankstinukai, primenantys pagrindines jų teises. Kokia aktuali ši informacija, parodė ugnikalnio išsiveržimas Islandijoje praėjusių metų pavasarį, kai dėl sutrikusio oro transporto keleiviai patyrė nepatogumų visoje Europoje. Neįprastai šalta žiema bei gausus sniegas jaukė daugybės keliautojų planus didžiuosiuose Europos oro uostuose prieš Kalėdas, o neseniai sklandžiam oro linijų darbui vėl ėmė grasinti naujas ugnikalnio išsiveržimas Islandijoje. Grimsviotno ugnikalnis sužlugdė tūkstančių europiečių kelionių planus. Laimei, šį kartą ugnikalnio išmetamų pelenų debesis netapo tokio plataus mąsto problema, kaip prieš metus, kai beveik visiškai buvo uždaryta oro erdvė virš Europos.

Tačiau net ir tais atvejais, kai skrydžiai sutrinka ne dėl oro vežėjų kaltės, turi būti užtikrintos šios pagrindinės oro keleivių teisės:

Teisė būti informuotiems (apie savo teises, susiklosčiusią padėtį, naujausias aplinkybes, atšauktus skrydžius ar atidėjimo trukmę)

Teisė rinktis – pakeisti maršrutą ar susigrąžinti pinigus už bilietą, jei skrydis atidedamas penkioms ar daugiau valandų

Teisė būti aprūpintiems ir gauti tinkamą aptarnavimą (prireikus teikiami nemokami gėrimai, maistas, apgyvendinimas ar transportas iš oro uosto ir atgal)

Europos teisės aktai taip pat nustato, kam tenka atsakomybė už ilgalaikį skrydžio atidėjimą, bagažo dingimą ar sugadinimą, keleivio sužalojimą ar mirtį. Taisyklėse įvardijamos situacijos, kada keleiviai turi teisę reikalauti papildomos kompensacijos už neįvykusią kelionę ir sužlugdytus planus. ES teisės aktai be kita ko užtikrina vienodas galimybes keliauti asmenims su negalia: jie turi teisę į pagalbą oro uostuose bei lėktuvuose.

Šios ir daugiau informacijos, būtinos kiekvienam keliaujančiam, ieškokite interneto svetainėje http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/lt/index.html. Šioje interneto svetainėje taip pat pateikiama informacija apie keliaujančių neįgalių asmenų ir riboto judrumo asmenų teises.

Parengta pagal www.lnf.lt  informaciją.

Spausdinti